سفر بی بازگشت به مریخ و انتخاب سه ایرانی

 

سیاره سرخ، از دوران باستان به دلیل رنگ سرخ خود توجه بسیاری را به خود جلب کرده، این سیاره (مارس) که نامش برگرفته از خدای یونانی جنگ است، به دلیل وجود لایه‌ای از اکسیدهای آهن روی سطحش، ظاهری سرخ داشته و به همین دلیل منسوب به خدای جنگ شده است. طی قرون معاصر، نظریه پردازان، نویسندگان داستانهای علمی تخیلی و دانشمندان به بحث در مورد سفر به مریخ و ساخت کلونی و مسکونی کردن این سیاره پرداخته اند. پس از پایان پروژه آپولو در سال 1972، پرواز سرنشینداری نه به ماه و نه هیچ سیاره دیگری انجام نشد. یکی از موانع سفر سرنشیندار به مریخ، افزایش تصاعدی وزن سوخت مورد نیاز برای حمل محموله سوخت بازگشت و همچنین پیچیدگی فرآیند بازگشت و عدم امکان نظارت و کنترل زمان حقیقی (بدون تاخیر) روی فضاپیماست.


کمپانی هلندی مارس وان در سال 2011 مطالعات خود را در زمینه ارسال فضانورد به مریخ آغاز کرده و طرحی پیشنهاد کرد که یک ساده سازی بزرگ در آن انجام شده که عبارتست از حذف مرحله بازگشت! بله! فضانوردان پروژه مارس وان باید تا پایان عمر خود درون کلونی (که باید حتی الامکان مستقل باشد و نیاز کمی به تجدید منابع داشته باشد) زندگی کنند. این طرح پیچیدگی های فنی فراوانی دارد و طبعاً منتقدان و طرفدارانی نیز دارد. مارس وان فرآیند جذب داوطلب را در سال 2013 آغاز کرد و طبق برنامه (که در سال 2013 تغییر داده شد) قرار است سال 2025 اولین گروه 4 نفره فضانوردان روی سطح سیاره سرخ فرود بیایند.

 

مارس وان (Mars One) اسامی نهایی صد نفر را اعلام کرده است که از بین آن‌ها ۴ نفر راهی سفر بی‌بازگشت به مریخ خواهند شد. حال که سه نفر از این صد نفر ایرانی هستند، احتمال این که یکی از نخستین افرادی که قدم روی سیاره سرخ می‌گذارد، یک ایرانی باشد بسیار بالا رفته است.
از بین ۲۰۲۵۸۶ نفر که در ثبت‌نام اولیه پروژه بین‌المللی مارس وان شرکت کرده بودند، اکنون این۱۰۰ نفر امیدوارند که از کسانی باشند که برای نخستین بار قدم روی سیاره مریخ می‌گذارند.

باس لنسدورپ (Bas Lansdorp)، مدیرعامل مارس وان اینگونه درباره این مسافران سفر بی‌بازگشت مریخ می‌گوید: «همین مشتاقان سفر به مریخ هستند که به جهان نشان می‌دهند، جست‌وجوگران امروزی عصر ما چگونه افرادی خواهند بود.» 
در این مرحله مصاحبه‌های آنلاین با شرکت‌کنندگان برای انتخاب نفرات نهایی انجام شده است. در این گفت‌وگوها، داوطلبان فرصت داشتند تا درک خود را از ریسکی که در آن شرکت می‌کنند، روحیه کار گروهی و انگیزه خود از اینکه قسمتی از یک سفر متفاوت در زندگی می‌شوند، نشان دهند. دکتر کرفت (Dr. Norbert Kraft)، از مسئولان پروژه مارس وان، می‌گوید: «ما تحت تاثیر روحیه قوی داوطلبان این سفر قرار گرفته‌ایم، به طوری که انتخاب از میان آن‌ها واقعا کار دشواری بوده است.»
اکنون صد نفر به مرحله بعدی راه یافته‌اند، این افراد ۵۰ زن و ۵۰ مرد هستند که ۳۹ نفر آمریکایی، ۳۱ اروپایی و ۱۶ آسیایی، ۷ آفریقایی و ۷ نفر از اقیانوسیه هستند.
به گزارش ماهنامه نجوم، در میان برگزیده‌ها، نام الهه نوری، صادق مدرسی از ایران و سعید قندهاری ساکن نیوزلند به چشم می‌خورد.

اکنون زمان این رسیده است که این نامزدهای سفر به مریخ شایستگی خود را در انجام پروژه‌های گروهی نشان دهند. تاکنون این افراد در مصاحبه‌های انفرادی بهترین شناخته شده‌اند، اما این برای این سفر کافی نیست و باید شرایط داوطلبان در گروه و در مواجه با چالش‌های کار گروهی سنجیده شود. آن‌ها باید روی توافق دائمی برای همکاری با همسفران خود تمرکز کنند. در این مرحله داوطلبان در یک پایگاه شبیه‌سازی شده با شرایط پایگاهی در مریخ به سر می‌برند و آزمون‌های مختلف را پشت سر می‌گذارند تا چهار نفر نهایی انتخاب شوند.

   

پروژه مارس وان با هدف ارسال نخستین انسان به سطح مریخ تعریف می‌شود. اما این سفر بی‌بازگشت خواهد بود و به نوعی برای مسافران همیشگی آن، مهاجرت از زمین به حساب می‌آید. مارس وان برای انتخاب مسافران این سفر فراخوان عمومی منتشر کرد تا هر کس از هر کجای دنیا و با هر شرایطی امکان شرکت داشته باشد. مسئولان این پروژه ادعا می‌کنند تا چند سال آینده چهار نفر را به مریخ می‌فرستند.

هنوز سوال‌ها و شک و تردیدهای زیادی برای امکان‌پذیر بودن این سفر چه از نظر فنی و چه از نظر انسانی و اخلاقی وجود دارد. با این حال این پروژه تاکنون مرحله به مرحله جلو رفته است و به کار خود ادامه می‌دهد.
هنگامی که ثبت‌نام برای شرکت در این پروژه شروع شد در خوش‌بینانه‌ترین حالت تصور نمی‌شد که بیش از یک ایرانی برای مرحله بعد انتخاب شود، اما اکنون سه ایرانی در فهرست صد نفره نامزدهای سفر بی‌بازگشت به مریخ قرار گرفته‌اند و شاید سال‌ها بعد یکی از آن‌ها از مریخ به زمین سلام کند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: جالب و خواندنی ، ،
برچسب‌ها:

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • دانلودر